dinsdag 6 februari 2007

Byron Katie: wat je ziet ben je zelf

Oordelen over anderen doen we doorlopend. Wat we op dat moment doen is proberen de werkelijkheid te veranderen in plaats van te aanvaarden. Dat resulteert in destructieve gedachten als 'men zou zich anders moeten gedragen' of 'mijn partner had me niet mogen verlaten.' Maar wanneer je begrijpt dat niet de buitenwereld de oorzaak is van jouw geestelijk lijden, maar jouw overtuigingen daarover, veranderen problemen in kansen, aldus 'Het einde van lijden', (gratis te downloaden) van Byron Katie, onderdeel van haar radicale '4-vragen' methode 'The Work'.

Katie: 'Toen ik de omkeringen (van mijn gedachten) begon toe te passen, bemerkte ik dat ik dat was, wat ik de ander noemde. De ander was niets anders dan mijn geprojecteerde gedachten, alsof ze echt waren. In plaats van nu te proberen de wereld om me heen te veranderen (wat me in drieenveertig jaar nog nooit gelukt is), kan ik de gedachten op papier zetten, ze onderzoeken, omkeren en er dan achter komen dat ik precies datgene ben waarvan ik dacht dat de ander het was ... Het zijn openbaringen, die jou verborgen stukjes over jezelf laten zien, teruggespiegeld door anderen ... Totdat je je vijand als een vriend kunt zien, is The Work niet af'.

* Wat er is, is er. Daar heb je niets over te zeggen. Was het je nog niet opgevallen?

* Iedereen is een spiegelbeeld van jezelf: je eigen denken dat wordt weerkaatst.

* Als je de liefde van je leven wilt zien, kijk in de spiegel.

http://www.viervragen.nl/the-work-of-byron-katie-2.html

Labels:


Reacties: Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Aanmelden bij Posts [Atom]