dinsdag 5 juni 2007

4 vragen die je leven veranderen

Omdat ik een fan ben van Byron Katie kan ik het niet nalaten een stukje te citeren uit haar boek '4 vragen'. Ze laat hierin zien hoe gemakkelijk je slachtoffer wordt van je eigen idiote gedachtenspinsels - en hoe je daar vanaf komt.

'Op een keer toen ik naar het damestoilet ging in een restaurant in mijn buurt, kwam er een vrouw uit het enige hokje. We glimlachten naar elkaar en toen ik de deur dichtdeed, begon ze te zingen en haar handen te wassen. 'Wat een prachtige stem' dacht ik. Terwijl ik haar hoorde weglopen, merkte ik dat de wc-bril druipnat was. 'Hoe kan iemand zo onbeschoft zijn' dacht ik, 'en hoe heeft ze het voor elkaar gekregen om over de hele bril heen te plassen? Heeft ze soms op de bril gestaan?' Toen bedacht ik dat ze een man was - een travestiet die falset zong in het damestoilet. Ik wilde achter haar (hem) aanlopen en hem vertellen wat een bende hij ervan gemaakt had. Terwijl ik de bril schoonmaakte, dacht ik na over alles wat ik tegen hem zou gaan zeggen. Toen trok ik door. Het water spoot omhoog uit de pot en spatte op de bril. En ik kon alleen maar lachen'.

'... Als je je laat leiden door niet-onderzochte theorieën over wat er gebeurt en je dat niet eens beseft, leef je in wat ik 'de droom' noem ... Hoeveel van je wereld bestaat uit niet-onderzochte verhalen? Daar zul je nooit achterkomen als je niet op onderzoek uitgaat ... Achter elk onbehaaglijk gevoel ligt een gedachte die niet waar is voor ons. 'Het zou niet moeten waaien', 'mijn man zou het met mij eens moeten zijn'. We hebben een gedachte die in strijd is met de realiteit, daarna voelen we stress en dan reageren wij op dat gevoel, wat ons nog meer stress oplevert. In plaats van de echte oorzaak -een gedachte- te begrijpen, proberen we onze stressgevoelens te veranderen door iets buiten onszelf. We proberen iemand anders te veranderen, of we vluchten in sex, eten, alcohol, drugs of geld om tijdelijk troost te vinden en de illusie dat we controle hebben'.

Hier meer over 'The Work' van Byron Katie.
Op haar website staan 12 filmpjes waar ze mensen die opgesloten zitten in hun gedachten met haar vragen liefdevol maar kordaat 'uit de droom' helpt.

Labels:


Reacties: Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]





<< Homepage

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Aanmelden bij Posts [Atom]